اجتماعی فنی مهندسی

نوسازی بافت فرسوده شهرها

نوسازی بافت فرسوده شهرها

نوسازی بافت فرسوده شهرها

– تشکیل ستاد ملی نوسازی بافت فرسوده به ریاست روحانی

– مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه هم اکنون 130 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور داریم گفت: بیش از یک سوم جمعیت کشور در این محدوده زندگی می‌کنند

– فراخوان دولت به ۲۵۰ هزار بیکار با طرح نوسازی بافت‌های فرسوده

– حمایت‌های جدید دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده

اینها سرخط خبرهای سال 1397 است که باید مردم را متقاعد کند که با خیال راحت به زندگی خود بپردازند و سردمداران مملکت با درایت و آینده نگری، درحال رقم زدن آینده بهتری برای این مرزوبومند. و اکنون دولت تنها مشکل کشور و یا یکی از بزرگترین آنها را در خرید و تملک و تخریب و ساخت مجدد مناطق مرکزی شهرها میداند و تلاش کسترده ای را آغاز کرده که به این هدف دست یابد.

بافت قدیمی دزفول

 فراموش نکنیم که عمر ساختمانها در کشور ما 30 سال است بنابراین هر محله ای پس از سی سال بافت فرسوده محسوب میشود و از زمان پهلوی یعنی 80 سال است که دولت میخواهد بافت فرسوده شهرها را امروزی کند. بافت های فرسوده ما محلات قدیمی ترند که کوچه ها ی آنها باریکترند و حتی کوچه دومتری پرپیچ و خم هم میتوان در آنجا پیدا کرد و ساختمانهایی عمدتا ویلایی و با مساحت کمتر وجود دارد که در بین آنها ، قطعاتی هم وجود دارند که تخریب شده و ساختمانهای چند طبقه در آنها ساخته شده است. مهم اینکه این مناطق یادآور فرهنگهای قدیمی کشور است و حال و هوای خاصی را برای ساکنین آن و یا کسانی که از دیگر مناطق شهری می آیند را ایجاد میکند و در میان این محلات کم نیستند ساختمانهایی که جنبه تاریخی دارند و باید حفظ شوند.

بافت قدیمی همدان

متاسفانه از زمان پهلوی این سنگ بنای غلط در کشور گذاشته شد که مناطق قدیمی شهر را مثل مناطق جدید، تغییر شکل دهند و کوچه ها را عریضتر کنند و خیابانها را از هرطرف چند متر عقب نشینی بدهند و اینگونه 80 سال است که شهرها بلاتکلیفند. اگر از همان ابتدا و حتی از الان ، تصمیم به حفظ قسمت مرکزی شهرها میگرفتیم و تمام سرمایه و انرژی را صرف ایجاد مناطق جدید باکیفیت میکردیم و در صورت لزوم قسمتی از سرمایه ای که برای تعریض خیابانها و خرید املاک مصرف شد را صرف ایجاد زیرگذرهایی برای ارتباط با اطراف مناطق قدیمی مینمودیم، اکنون یک منطقه قدیمی حفاظت شده داشتیم و قسمت عمده شهر که مطابق اصول جدید شهرسازی ساخته شده بود. خوب است که بعنوان مثال نوسازی بافت فرسوده مشهد را بررسی کنیم. ولیان آخرین استاندار زمان شاه با صرف هوش و انرژی زیاد دور حرم و یک خیابان منتهی به حرم را تخریب و تعریض کرد و چه مخالفتها و نارضایتیها که حاصل شد و موجب تسریع  انقلاب در مشهد.

خیابان تهران مشهد

 در خیابانهای دیگر منتهی به حرم هم طرح عقب نشینی و تعریض خیابان تصویب شد و جالب است برخی از ساختمانها که در زمان شاه عقب نشینی کردند و اکنون کلنگی محسوب میشوند در صورتی که هنوز کل خیابان تعریض نشده است و پس از آن هم آستان قدس اقدام به خرید مناطق وسیعی تحت عنوان بافت فرسوده کرده که نه تنها نتیجه ای حاصل نشده بلکه در میان کوچه پس کوچه های این مناطق قدیمی، ساختمانهایی خریداری و تخریب شده اند و عدم امنیت  برای سایر خانه ها فراهم شده است.

بافتهای قدیمی مشهد

  و با سرمایه عظیمی که صرف این موضوع شد که هدف آن ایجاد هتل و بازار و گذرگاههای وسیعتر در اطراف حرم بود، میتوانستند دهها هتل و بازار در منطقه ای جدید ایجاد کرده و با مترو به حرم متصل کنند و این بلاتکلیفی 50 ساله را هم برای شهر مشهد فراهم نکنند، موضوعی که تا سی سال آینده هم قابل حل نیست. در این میان ناراحتی صاحبان املاک مناطق قدیمی فراهم شده و بهر علت صاحبان آن نمی خواستند آن ملک را بفروشند و یا حتی به دولت بفروشند و دوست داشتند بعنوان یادگاری از نیاکانشان بازسازی و استفاده کنند و اکنون با این طرحهای غلط نارضایتی همه آنها را فراهم کردیم. اکنون بافت به اصطلاح فرسوده مشهد، تبدیل به منطقه ای قدیمی شده که در بین آن تکه های بزرگ و کوچکی تخریب شده اند و امید به اینکه روزی این منطقه سامان پیدا کند را به صفر رسانده است.

خانه ای در هفت حوض مشهد

 جالب اینکه ما شهرسازی نوین را از اروپا فرا گرفتیم حال آنکه آنان با وسواس مناطق قدیمی شهرهایشان را حفظ کرده اند.

میدان اولیویرا پرتقال

 در برلین هیچ ساختمانی قدیمی را نمیشود تخریب کرد و صرفا مالک آن حق بازسازی و یا تغییر کاربری آنرا دارد و اینگونه در شهرهای اروپایی ضمن اینکه قسمتی از شهر را آسمانخراشهای بلند و شهرسازی نوین تزیین کرده، در قسمت مرکزی شهرها ساختمانهای با عمر صد و دویست سال میبینیم که کاملا سرپا و درحال استفاده است.

مرکز تاریخی شهر آمستردام

 و همین مورد جذابیت شهرهای اروپایی را دوچندان کرده و لذت بخش است. جالب اینکه تصاویری که تبلیغ شهرهای اروپایی را میکند بیشتر تصاویر بافت قدیمی این شهرهاست تا تصاویر آسمانخراشها و مناطق جدید شهری و نمونه های آن هم ونیز، پاریس، میلان، شهرهای اسپانیا و پرتغال و هلند را میتوان نام برد. در پایان امیدواریم دولت تمام اهتمامش را بر ایجاد قسمتهای باکیفیت  جدید در شهرها نموده و دست از سر مناطق قدیمی که درصد کوچکی از مساحت شهرها را شامل میشوند، بردارد.

لیسبون پرتغال

آمستردام هلند

سعدی نام  مرداد 97

WWW.SADINAM.COM آدرس سایت

در باره ی نویسنده

مدیر

1 Comment

    WOW just what I was searching for. Came here by searching for blog

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *