اجتماعی

آشتی با عید نوروز و چهارشنبه سوری

آشتی با عید نوروز و چهارشنبه سوری

آشتی با عید نوروز و چهارشنبه سوری

آمار مصدومین امسال چهارشنبه سوری در کشور، 2082 نفر، سوختگی 277 نفر، قطع عضو 21 نفر، شکستگی 15 نفر، بستری در بیمارستان 151 نفر و فوت 3 نفر بوده است که 30 درصد کمتر از پارسال است!!

خبر فوق تقریبا با خوشحالی از طرف نیروی انتظامی اعلام شد تا کسانی که به تذکرات مکرر این نیرو توجه نمیکنند عبرت بگیرند!!  نیروی انتظامی و صدا و سیما یک هفته است که به مردم هشدار میدهند که نزدیک به چهارشنبه سوری نشوند تا خطری تهدیدشان نکند، از ترقه استفاده نکنند،مراقب بچه هایشان باشند که از خانه بیرون نروند،از روی آتش نپرند و خلاصه فراموش کنند که چهارشنبه سوری جشنی سه هزار ساله در ایران است. در صورتیکه شهرداریها و نیروی انتظامی بجای ترساندن واهی مردم از خطر، با ساماندهی جشن چهارشنبه سوری میتوانند نقاطی از شهر را برای روشن کردن آتش و اجرای جشن در آنجاها اختصاص داده و ترقه ها و مواد محترقه استاندارد را در اختیار مردم قرار دهند و اینگونه تلفات و خسارات احتمالی این جشن را به صفر نزدیک کنند . جالبه که ترقه بازی از زمان ناصرالدین شاه مرسوم گشت و جزو چهارشنبه سوری نبود، چنانچه شهرداریها متولی این جشن بزرگ شوند و با ایجاد آتش بازی های بزرگ در آسمان، مانع از نیاز به حرکتهای فردی و استفاده از ترقه شوند و اینگونه هم جذابیت جشن دوچندان میشود و هم تلفات احتمالی کمتر.

چرا اینگونه نمیشود؟؟ چرا مسئولان توصیه های  بیهوده تکراری را هرسال تکرار میکند و مردم هم بدون توجه ،راه خود را میروند حتی اگر بدانند صدماتی را هم متحمل می شوند. باید به گذشته برگردیم تا جواب روشن شود.

قبل از انقلاب دولت متولی کشور بود و روحانیون و سردمداران مذهبی، متولی مذهب، هر کدام صرفا به دغدغه های خود می اندیشیدند و به ضرورتهای طرف مقابل توجهی نداشتند و جالبه که چندین بار در درگیریهای بین این دو جناح، متولیان مذهبی به بهانه کشته شدن چند نفر در درگیریها، عید نوروز را تحریم کردند و گفتند به این مناسبت امسال عید نداریم چون عید نوروز را چیزی وابسته به کشور میدانستند و هرگز اینها عید قربان و یا غدیر را تحریم نکردند در صورتی که آنها هم ظاهرا عید است و میشود در آن خوشحالی کرد.

 بعد از انقلاب این متولیان مذهبی حاکم کشور شدند ولی با همان حس قبل! یعنی کشور ایران دیگر متولی نداشت و اینها صرفا متولی مذهب بودند. چندین بار زمزمه شد که عید نوروز را براندازیم و تعطیلات آنرا کم کنیم و چهارشنبه سوری آتش پرستی است یا اینکه عید را منحصر به 22 بهمن کنیم و غیره. 

مبارزه علنی و نیمه علنی با چهارشنبه سوری و عید نوروز و سیزده بدر با بزرگنمایی از مشکلات و حوادث آن ادامه پیدا کرد و این مخالفتها با آیینهای مورد علاقه مردم وقتی بیشتر میشد که ایام سوگواری مذهبی مانند محرم صفر و دهه های فاطمیه با این ایام مصادف میشد و کسانی که هنوز معتقد به عید بودند در ردیف کفار قرار میگرفتند! در حالی که در موارد مشابه ،جشن 22 بهمن و جشنواره سینمایی آن که وابسته به علایق جناح مذهبی میشد ، دچار خدشه نمیگردید.

جالبه که این مرز و بوم ، مغولها و اسکندر و اعراب را توانسته پس از مدتی رنگ و روی ایرانی بده بگونه ایکه خلفای عباسی خود را ادامه دهنده ساسانیان میدانستند ولی نتوانسته سردمداران مذهبی هم میهنمان را متولی میهن بکنه! و آنها همچنان در تلاش در مخالفت با آیینهای ملی هستند و البته مردم سال بسال این آیینها را جذابتر از سال قبل اجرا میکنند و نگذاشته اند کم لطفی متولیان مذهبی، اندکی از جذابیت این آیینهای زیبای چندهزارساله بکاهد ولی همچنان امیدواریم که متولیان مذهبی کشور، پس از چهل سال متولی میهنمان ایران هم شده و با چهارشنبه سوری و عید نوروز آشتی کنند!

سعدی نام  اسفند 96

SADINAM.COM   آدرس سایت

در باره ی نویسنده

مدیر

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *