اجتماعی

گذر از بن بست کشور 1

گذر از بن بست کشور 1

وضع موجود

وضع موجود در بخشهای سیاسی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، مذهبی، علمی دانشگاهی، سیاست خارجی، بافت شهری، فساد، شادابی مردم و مدیریت کلان بررسی خواهد شد و سپس راههای برون رفت از بن بست، بررسی میشود 

– وضعیت سیاسی

دو جناح موجود کشور در دو دوره 8 ساله ریاست جمهوری نتایج بد مشابهی را برای مملکت رقم زدند . در دوره احمدی نژاد، نماینده جناح اصول گرا ، اجماع جهانی علیه ایران صورت گرفت و همه کشورها با همکاری کشورهای غربی و سازمان ملل ایران را تحریم کردند وتحریمهای بانکی نیز شامل ایران شد بگونه ایکه انتقال پول صادرات و نفت منوط به راههای قاچاق بود،

 ارزش پول ملی کشور 26 درصد شد و هر دلار هزار تومانی به 3800 تومان تبدیل گردید و همه این تحریمها به بهانه توسعه صنایع هسته ای انجام شد و کشور این هنر را نداشت که بمب اتمی را ساخته و آزمایش کند و بخاطر ترس از استفاده آن، کشورهای مخالف مراعات حکومت ما را بنمایند و سیاست تحریم مذهبی بمب اتمی و دادن اطمینان از عدم ساخت بمب هم منجر به جلب اعتماد آمریکا و اسرائیل نشد و اینگونه هزاران میلیارد هزینه تحقیق و توسعه صنایع هسته ای کمکی به امنیت و سرفرازی این ملت نکرد و اثر معکوس داد. تقابل جناحها، ماجراهای سال 88 را آفرید که بخش قابل توجهی از مردم متقاعد شدند که در انتخابات سال 88 تقلب شده و به درگیریهای گسترده خیابانی انجامید و گروههای قابل توجهی از مردم یا دستگیر و زندانی شده و یا از حاکمیت مایوس شدند.

از آن بدتر اینکه سازمان ملل و کشورهای غربی با استناد به سرکوب تظاهرات خیابانی مردم، بر شدت فشارها افزودند و دنیا را متقاعد کردند که حکومت ستمگر ایران باید تغییر کند.

 و صد البته بدتر اینکه آقای احمدی نژاد هم با جناح خودش درگیر شد و به مخالفت با مجلس و رهبری و مجلس خبرگان و دستگاه قضایی پرداخت و رئیس جمهوری که کشور، برای انتخاب مجددش بهای سنگین درگیریهای 88 را پرداخته بود، خود بنای مخالفت با سیستم خودش را گذاشت بدون اینکه نتیجه ارزشمندی از این همه درگیری حاصل شود و نشان عدم تسلط جناحها و مدیران کلان کشور بر اوضاع است.

 پس از آقای احمدی نژاد، آقای روحانی به نمایندگی از جناح اصلاح طلب رای آورد و همه آنانکه در سال 88 احساس شکست کرده بودند، سرخوش از پیروزی شدند. رئیس جمهور جدید مذاکرات محدود کردن صنعت هسته ای را با اروپا و آمریکا پیش برد تا به توافق برجام دست یافت تا اینگونه بتواند کشور را از محاصره شکننده اقتصادی و بانکی برهاند.

 خوشحالی مردم از توافق برجام و کاهش محدودیتهای کشور همزمان با تبلیغات شکننده و کارشکنیهای جناح اصول گرا بود که توافق را خیانت به کشور و افتادن در دامان آمریکا میپنداشتند.

 

 دو سال بیشتر از قرارداد برجام نگذشت که آمریکا و اسرائیل با تحلیل اثر مثبت تحریمهای قبلی که توانسته بود ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، تصمیم به برهم زدن قرارداد برجام و تجدید تحریمها گرفتند تا بتوانند همانگونه که همه قدرتهای خاورمیانه را درهم شکسته و در کنترل خود داشتند، تکلیف ایران را هم یکسره کنند. اینگونه آمریکا از برجام خارج شد و جالب اینکه درگیری دو جناح باز حادثه آفرید و تظاهراتی را که اصول گراها جهت فشار به گروه حاکم  بعنوان مشکلات معیشتی در مشهد و چند شهر اطراف آن سامان داد، گسترش یافت و از کنترل خارج شد و در برخی شهرها در دی 96 به تظاهرات ضد نظام تبدیل شد و باز غرب را ترغیب به ایجاد فشارهای بیشتر جهت افزایش نارضایتی مردم و تسریع در براندازی نظام کرد.

 بدنبال اعلام گسترش تحریمها و عدم کنترل دولت، یکبار دیگر ارزش پول ملی 34 درصد شد و دلار 3800 تومانی به 11 هزار تومان تبدیل شد و اینگونه ظرف 9 سال ،ارزش پول ملی، یک یازدهم یا 9 درصد شد.

 هر دو جناح فارغ از شکستهای بزرگی که از درگیریهای آنها برای مملکت حادث شده، همچنان خصمانه برای قدرت میجنگند بدون اینکه بفهمند دارند زمین زیر پایشان را سست میکنند.

سعدی نام  شهریور 97

WWW.SADINAM.COM آدرس سایت

در باره ی نویسنده

مدیر

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *